rosa
comment 0

udugelig og brukbar

I meg selv er jeg ingenting. Ja, jeg har noen tallenter og kvaliteter som gjør at jeg får til noe i livet. Strikking, bake nonbake cheesecake og å synge en melodi kommer naturlig for meg, men man kommer ikke så langt med bare det.

Jeg er bare én av millionvis av mennesker på kloden. I et hav av ansikter ville ikke mitt vært blikkfang, men kun en liten dråpe. Det er mange som kan strikke, det er mange som kan lage ostekake og synge. Det er ingenting jeg kan gjøre som ville forandre noen som helst. Når jeg dør er det noen som vil huske navnet mitt en stund, men etterhvert vil livet jeg levde på jorden kun være representert av en gravstein blandt mange andre. Jeg er ingen. Sånn egentlig.

Lenge før jeg ble født, lenge før foreldrene mine en gang traff hverandre planla Gud meg. Hvor mange hår jeg skulle ha på hodet, hvordan nesen min skulle være, hvordan jeg skulle like å lakke neglene mine, hvordan jeg skulle smile og hva slags personlighet jeg skulle ha. Han planla alt fra scratch.

«Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg…» Jeremia 1:5

Så planla han hva han ville bruke meg til. Hva jeg skulle få utrette på jorden.

 «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din kraft og av all din forstand, og din neste som deg selv.» Lukas 10:27

«Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.» Matteus 28:19-20

Jeg er udugelig. Om jeg ble borte i dag ville livet gå videre og Gud bruke noen andre til å nå inn til de menneskene jeg var ment å nå. Jeg er kun et lite pust på jorden, likevel ønsker Gud å bruke meg. Han skapte meg med en hensikt; han vil elske meg og elske andre gjennom meg. Jeg er ikke kvalifisert til å gjøre det han kaller meg til, men:

«God doesn´t call the qualified, He qualifies the called.» – Christine Caine –

Jeg kan ikke så mye, derfor er jeg helt perfekt for Gud. Alt jeg trenger er å si ja når han spør om han kan bruke meg, så fikser han resten. Gud er ingen vidunderkur, men han har en tendens til å bruke vanlige mennesker til ekstraordinære ting. Mennesker som i seg selv ikke har noe å tilby verden, men som med Jesus i sentrum kan være redskaper han kan nå verden med.

Du er ikke så mye, så det er ingen vits i å bli høy på seg selv. Den største æren i verden er at Gud ønsker å bruke deg likevel. De gavene og tallentene han skapte deg med ønsker han å bruke til å nå en verden som han så desperat elsker. Så jobb med å utvikle talentene dine, bli flinkere til det Gud allerede har begavet deg med, tren på å kunne bruke gavene dine på en sånn måte som gjør at Gud, hans storhet og kjærlighet kommer i sentrum når du er i fuksjon.

Du er udugelig og samtidig så viktig og brukbar i Guds plan på jorden. xo

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

