MomDad
comment 0

til mammaer og pappaer i kirken.

Hei mammaer og pappaer i kirken. Dere er blant mine største helter. Kanskje begynte dere i et ungdomsmiljø i en kirke. Deretter fant dere dere til rette i menigheten og gudstjenesten på søndager. Kanskje ble dere frelst i voksen alder og dermed ble dere en del av en kirke.  Du vet selv hvordan det skjedde.

Jeg er 23 år og har vokst opp i menigheten. Jeg husker ikke første gang jeg var på en gudstjeneste fordi mamma og pappa tok meg med da jeg var bitteliten. Mine foreldre har alltid vært gode forbilder i hvordan leve et liv i kirken i både gode og ikke så gode dager. Når man kjenner at kreftene ikke strekker til og alt er litt tungt er det er stor velsignelse å være med i kirkens storsamling på søndagen og smågrupper i løpet av uken slik at man kan bli løftet av andres tro. I dager med glede kan man dele gleden med andre som er glad i deg. Da blir gleden enda større.

Det er dessverre et faktum at mange unge mennesker faller ut av kirken etter ungdomstiden. Heldigvis er det mange som fortsatt kaller seg personlig kristne. Det er mange grunner til at man blir mindre og mindre aktive i menigheten, men likevel er det et trist faktum syntes jeg.

Kirken er noe av det mest fantastiske i verden (selv om det absolutt ikke er perfekt, du er jo der…we are all human). Men på mange steder blir kirken og hverdagslivet to helt forskjellige verdner. Kirken klarer ikke relatere til hverdagslivet rett og slett.

Vi som er unge trenger mammaer og papper i kirken! Vi trenger voksne mennesker som har levd et liv med Jesus og kan være eksempler på at kirken ikke bare handler om tradisjoner og sanger som får frem gode følelser, men et fellesskap som alltid har andre i tankene, et fellesskap som finnes for å løfte opp Jesu navn, og for å heie på hverandre slik at vi alle når det målet Gud har kalt oss til.

Jeg er overbevist om at hadde kirkene brukt mer energi på å bygge opp, oppmuntre og heie på generasjonen som kommer etter hadde flere følt seg sett, hørt og verdsatt i kirken. Derfor ber jeg av hele mitt hjerte, mammaer og pappaer i troen, dere som har gått før oss og banet veien som vi kan følge; gjør det lett for oss å bli en del av søndagsgudstjenesten. Hjelp oss inn i fellesskapet. La oss få lov til å bidra selv om det da blir mer høylytt og annerledes enn dere tradisjonelt har hatt det.

Jeg vil holde ut til den dagen jeg reiser hjem til Jesus. Jeg drømmer om å tilbringe hele mitt liv i kirken..  Uansett hva slags stil som er inn, uansett om taleren har hull i buksa, musikken er høyere enn jeg er vant til, lysene er i mange forskjellige farger og «come on» er det mest sagte uttrykket har jeg en drøm om å bli en gammel søt gråhåra damen som sitter på andre rad med rullatoren og heier på de unge som har tatt staffettpinnen videre.

Mammaer og pappaer i kirken er våre største forbilder. Vi viser det kanskje ikke så godt, men vi ser opp til dere og ville satt umåtelig pris på å bli inkludert i det som er livets viktigste fellesskap. Vi er utrolig takknemlig for at dere velger å gi oss rom til å være oss selv slik at kirken ble et sted som kommuniserte godt med unge mennesker i det 21.århundre.

Med vennlig hilsen ei ung jente som ønsker mer enn noe annet å se menigheten full av unge voksne fordi vi trenger neste generasjon i kirkene våre.

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

