upside-down
comment 0

opp ned.

Har du noen gang tenkt på at Guds rike er ganske opp ned? Det har enset meg i det siste at Gud ofte tenker helt motsatt enn meg.

Ta for eksempel ordet TJENE. Det første jeg tenker når jeg hører det ordet er at jeg går på jobb for å tjene penger. Altså får jeg noe. I Guds rike derimot betyr det ikke det samme. Å tjene betyr plutselig å være med å tjene andre, å bidra med det du har, altså å gi.

Det gir aldeles ingen mening, hvordan kan å få plutselig bli å gi. Det er jammen meg litt opp ned.

Det virker litt urettferdig også. Jeg har jo ikke så mye og så skal jeg plutselig gi av det; jeg skal tjene på team i kirka, gi av tiden min til en lifegruppe, gi penger i kollekten… Listen er så lang.

Jeg har lenge sett på det jeg har, min tid, mine tallenter, mine ressurser som en kake. Hver gang jeg gir noe bort tar jeg et stykke av kaken så den blir mindre. Guds rike tenker ikke slik heller. Det jeg har er ikke en kake som det tas fra når man gir, livet ditt er en evig kilde som du kan dele videre. Se for deg en foss. Om noen står i bunnen av fossen og henter vann blir det ikke mindre vann der. Vannet fortsetter å fosse ned fra et sted der oppe likevel og fyller opp alt du tok. Slik er Guds rike.

«The life of the generous gets larger and larger, the life of the stingy gets smaller and smaller.» står det i Ordspråkene. Verden til en generøs person blir større og større!

Når du gir av den overfloden Gud har gitt deg er det ikke en bit av kaken som blir borte, det er vann fra fossen som fortsetter å strømme ned gjennom deg. Det du har er ment til å deles.

Onkel Skrue er livredd for å la noen andre komme inn i pengebingen sin. Han svømmer rundt i sine egene penger og ler hånlig for seg selv fordi han er så fordnøyd med det han har. Men hva har han egentlig? Han har en binge med penger som ingen får komme inn i. Verden til en gjerrig person blir mindre og mindre.

Jeg er fullstendig overbevist om at når du tør å gi videre av det Gud har gitt deg, om det er tiden din, tallentene dine eller resursene dine vil du bli velsignet og du vil oppleve at din verden forstørres, hjertet ditt forstørres og smilet om munnen din vil forstørres.

«Gi så skal du få..» ;)

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

