money-one
comment 0

hvor mye koster du?

Alle har en prislapp. En verdi. Den stemples på deg av omverdenen ettersom hva de mener er rett. Jeg er usikker hvor de fant malen å måle utfra, men de føler selv de har en. De setter den rett i panna, så alle skal få se. Prislappen er det viktigste ved deg og alle må til alle tider vite hva den er.

Du setter en prislapp på deg selv også. Jeg husker da jeg satt min første prislapp i min egen panne. Lappen var knæsj rød og lyste med store bokstaver øverst: SALG! Etter min mening var jeg rettferdig mot megselv. Selv om jeg ikke var helt sikker hva man skulle måle ut i fra var jeg sikker på en ting; og det var tallet som stod i panna mi. Mer verdt var jeg aldels ikke. Jeg kjente meg selv såpass.

Hva koster du? Hvilken prislapp står i din panne? Hva er du verdt?

Mennesker er ikke verdt noe lengre. Et eller annet sted langs veien fra skapelsen mistet vi prisen Gud satt på oss. Jeg vet ikke hvor den ble av eller hvem som tok den bort, men borte ble den. Det er som om noen visket oss alle i øret samtidig at vi ikke lengre måtte tro så meget om oss selv. Lydige som vi er fulgte vi disse instruksene og nedpriset oss selv til vi kan kjøpes for en slikk og ingenting.

Jeg kjenner en mann. En mann som ble født for veldig lenge siden og gjorde masse gode ting mens han levde. Han passet på at alle han møtte fikk oppleve hvilken stor verdi de hadde som menneske. Ikke nok med det, men da han bare var 33 år gammel hadde han bestemt seg for å bevise en gang for alle for alle mennesker som levde og som noen gang kom til å leve hvor høy verdi de hadde for ham…så han ble funnet skyldig i være nettopp den han var, pisket til huden var flerret over hele kroppen og all form for styrke var tynt ut av ham. Likevel fortsatte han oppdraget med å bære et kors opp en lang vei, mens tilskuere spyttet på ham og spottet ham. Da han endelig kom til toppen ble korset lempet i bakken og han hengt på det med nagler gjennom hender og føtter. Der hang han, blodig og ekkel for å bevise for deg at ingen prislapp kunne noen gang være nok for å betale for din uendelige verdi!

Hva koster du? Jeg bærer ikke en rød SALG lapp lengre. Jeg kan ikke kjøpes. Og ingen kan noen gang klistre et merke i pannen min igjen. Hva koster du?

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

