brødogfisk
comment 0

brød og sånn.

I skrivende minutt sitter jeg å ser ut kjøkkenvinduet mitt ut i en av Oslos mange bakgårder mens jeg skriver på en eksamensoppgave. Det skumrer ute så de fine julelysene på den høye granen i midten av plassen lyser fint og minner om høytiden vi er på vei inn i.

Jeg har så mye å være takknemlig over (selv midt i eksamenstiden). Jeg bor i en fin leilighet med ei god venninne. Jeg har en familie jeg er så glad i at jeg får vondt (Inge Johan og Jan Ottar jeg vil at HELE VERDEN skal vite hvor stolt jeg er over å være storesøsteren deres!! ilu) Jeg har gode venner som beriker livet mitt mer enn de aner. Jeg får lov til å studere det jeg har mest lyst til i hele verden. Jeg får bidra i en kirke med det jeg kan og har en jobb som utfordrer meg og lærer meg masse. Jeg har så mye. Samtidig har jeg ingenting.

Det er så mye nød i verden. Barn som blir utnyttet og robbet av sin barndom. Kvinner og jenter som smugles over grenser og blir missbrukt og robbet for sin mennesklighet. Familier som lever i konstant frykt for sine liv på grunn av krig. Mennesker som bor i telt i flyktningleirer som deles av millioner. Mannen som sitter på gaten i Oslo og tigger midt i vinterkulden. Barn som gruer seg til jul fordi da blir mamma og pappa så fulle. Kona som våkner hver dag og må gå på eggeskall rundt mannen sin fordi en hver trigger kan gi voldelige utslag. Unge voksne som tror de er ubrukelige fordi de aldri har blitt fortalt hvor verdifulle de er uansett hvor godt de gjorde det på den siste eksamene eller om de har den siste moten.

Det er så mye håpløshet i verden!

Jeg har så mye, samtidig har jeg ingenting.

Det er så mye ondskap og urettferdighet i verden. Tusen ganger god natt kaprer mange av de urettferdighetene på en nydelig måte. Likevel gikk jeg ut av kinosalen etter å ha sett filmen som var så kunstnerisk og fin og følte meg paralysert. Hva kan jeg gjøre? Jeg har ingenting!

Jeg har litt brød og noen fisker.

I Bibelen kan vi lese en historie som både Matteus, Markus, Lukas og Johannes har tatt med seg; historien om Jesus som metter 5000 menn pluss kvinner og barn med kun to fisker og fem brød. Ofte ser man på det store mirakelet som skjedde og tenker; wow, Gud er så stor, han kan gjøre alt! Og det kan han, det sier Bibelen selv. Det er noe annet som slår meg…han som kom med brødene og fiskene.

Johannes forteller i sin beretning av historien at det var en liten gutt som kom med maten som mettet hele den store folkemengden. En liten gutt. Kun to fisk og fem brød. Det er jo helt utrolig. Om jeg hadde vært den gutten og en av disiplene hadde spurt meg om de kunne få maten min så de kunne mette alle de menneskene hadde jeg tenkt; dette kommer jo ikke til å mette meg helt en gang for jeg er kjempe sulten, hvordan kan Jesus bruke dette?

Jeg vet ikke hva gutten tenkte eller om det var vanskelig og kanskje til og med litt flaut for ham å gi maten sin fordi det virket så lite og ubrukelig. Men han gjorde det. Han gav fra seg brødene og fiskene.

Det som ikke gir noe mening i det hele tatt i mitt mennesklige hode er hvordan det lille han hadde kunne mette alle de menneskene. Disiplene til Jesus samlet ikke inn noe annet enn bare det gutten gav dem, hans mat var alt de hadde. Det lille gutten gav mettet en diger folkemengde!

Jeg har så utrolig lite og nøden i verden er så stor. Jeg føler meg ofte paralysert av storheten i problemene, men jeg vil være som gutten. Jeg vil gi det lille jeg har til Jesus så han kan gjøre det kun han kan så flere kan få.

«Even on our best weeks we have only fish and bread. But we serve the living Lord. Give Him your small lunch and trust Him to feed His people.» Haddon W. Robinson

Lite er mye når Gud er i det.

Arkivert i:Uncategorized

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

