life-happens-here
comment 0

*ife happens.

Shit happens. Du har sikkert hørt uttrykket før. Skjer noe uventet, noe dumt eller bare en liten bagatell som å miste en kule av den deilige isen i bakken tas dette uttrykket ofte i bruk. Vi slenger det inn i alle mulige settinger, som om vi kun må godta de tingene som skjer i livet. Som om vi ikke har kontroll.

Jeg liker å se på folk. Det høres litt creapy ut, men jeg er bare en observant type som får med meg mange detaljer om folk jeg møter. Vandrer jeg i byer ser jeg på folk som går forbi mer enn jeg ser på bygninger. Er jeg ute å kjører bil i dagslys ser jeg på menneskene som labber langs gatene og sjåførene i bilene som kommer mot. Mennesker fasinerer meg. Samtidig forundrer de meg.

I det siste har jeg tenkt veldig mye på livet. Kanskje fordi jeg har gått gjennom store forandringer det siste året ved flytting hjem til kalde Norge fra andre siden av ekvator, nærmere bestemt Australia, hvor jeg har blitt vant til tilværelsen etter å ha bodd der i to år. Det kan være derfor jeg ser på livet med nye øyne, forandring og nye opplevelser endrer perspektiv.

I min undring over livet og observasjon av mennesker har jeg spurt megselv; «lurer på om disse menneskene bestemte seg for hva slags liv de ville ha og hvem de ville være, eller om de bare lot livet skje?» For faktumet er at akkurat slik som noen bruker dette uttrykket «shit happens» kan man si «life happens», med nesten samme konotasjon. Life happens. Det er nemlig det det gjør. Livet skjer og det er ingenting vi kan gjøre for å stoppe det. Det eneste vi kan gjøre er å bestemme oss for hvordan vi vil takle det.

En vis man sa en gang «du kan ikke alltid bestemme hva som kommer til å skje med deg, men du kan bestemme hvordan du vil reagere når det skjer.»

Livet har sine opp og nedturer uansett hvordan man vrir og vender på det. Hendelser som ikke er så heldige, og store gledelige begivenheter, samt den gyldne middelvei som leves på i det vanlige hverdagslivet skjer med oss alle. Det er dette som er livet. Men er det dette som skal ha makt til å bestemme hvordan livet vårt er?

Det er utrolig mange som prøver å ha innflytelse på livet vårt. Reklamer prøver å selge deg noe, jobben vil at du skal tjene dem penger i noen tillfeller på bekostning av din egen tid, familien vil du skal være til stede når du er med dem, venner vil ha det gøy med deg og treningsstudioet kaller for du kan jo ikke ha de ekstra kiloene rundt midjen det ville jo vært krise. Det er så mye som vil ha en bit av oss at på slutten av dagen er det bare en skrott igjen fordi vi tillater alle å ta et jafs.

Jeg påstår ikke at jeg kan svare på dette store spørsmålet med en simpel liten bloggpost, men jeg tror du kan svare på det selv om du tenker deg om.

Livet mitt er som alle andres, opp og nedturer samt mye av det som er midt i mellom, mange vil ha en bit av meg og påvirke meg til å føye deres mening om hva som er best. Men jeg tok et valg en dag, et valg som jeg konstant må minne meg selv på, hvem vil jeg være? Da jeg så grundig på livet mitt så jeg ikke det jeg ville ha ut av det, jeg så kun en som «wopsi», fallt uti noe uten å tenke seg om. Derfor satte jeg meg ned og måtte tenke meg om langt om lenge; hvem er det jeg vil være? Hvordan vil jeg livet mitt skal se ut? Hva drømmer jeg om? Hvordan ønsker jeg å reagere på det som skjer rundt meg som jeg ikke har kontroll over? Vil jeg bli påvirket av media? Hvem vil jeg være ovenfor familien min, hva slags datter og søster, fremtidig kone og mamma vil jeg være? Hvem vil jeg være ovenfor vennenen mine, en som baksnakker, en som utnytter, en som kun er med de som passer meg best eller en som oppmuntrer, heier på andre, elsker alle? Hvem vil jeg være for arbeidsgiveren min? Hva slags student vil jeg være? Hva slags person i gata vil jeg være?

Det er kun du som har kontroll over ditt liv! Man kan lure seg til å skylle på andre, som om det ville løse alle problem (skylde på andre, problemet løst). Men det er i sannhet BARE du som har kontroll over ditt eget liv. Ja ting kan skje, men sånn er livet, det er det som er livet. Jeg sier ikke vi kan magisk tenke oss til ting å så er det slik et eventyrliknende skjebne vi får. Nei, det er responsen vi gir på det livet vi har fått som er hele poenget.

Så jeg spør deg slik jeg spurte meg selv, hvem vil du være? Vil du være en person som det kan sies «life happens» om, eller vil du være en som har tatt et valg og lever i det livet du var ment til å leve? Jeg vet hva jeg vil velge.

Arkivert i:Uncategorized

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

