comment 0

hvem vil du være?

hvem vil du være

 

 

 

 

 

Som vestlige mennesker lever vi i en verden full av muligheter. Vi kan utdanne oss til hva vi vil, vi kan reise jorden rundt, vi kan bo hvorenn vi finner det for godt, vi kan jobbe innefor alt mulig…. Vi har fullstendig valgfrihet. Det blir nesten vanskelig å måtte velge noe, fordi det betyr at vi må velge bort noe annet. Hva vil vi egentlig ha? Det blir plutselig et utrolig vanskelig spørsmål, og derfor lever så mange midt mellom alt, så de aldri trenger helt å holdent å velge bort noe.

Jeg setter det veldig på spissen, selvfølgelig er det enkelte ting vi velger bort. For eksempel velger vi bevist bort å studere på skoler hvor det kreves høy gjennomsnittskarakter å komme inn om man velger å henge med venner i stede for å lese, eller om man velger å ta jobben man blir tilbudt kan man ikke være med på jordomseiling med kompissene. Eller om man blir partner i firmaet går kanskje det på bekostning av familietiden. Men det er noe som ligger bak alle disse valgene man tar gjennom ett liv – hvem jeg vil være?

De fleste av oss tenker mye på hva vi vil gjøre. Vi tenker så mye på det at man kan bli helt gal. Spesielt i den alderen man helst skal velge studier, men heller ender opp med å prokrastinere på en strand i UggaBugga fordi man fortsatt er ung nok til å slippe unna med det.

Det tok meg tre år å finne ut hva slags studie jeg ville begynne på. Og selv godt inn i bachloren lurer jeg på om jeg har tatt det riktige valget, det er så mange andre ting som også ville vært så spennende.

Midt i slike tankerekker må jeg ta meg sammen og tenke, studie valg, jobb valg og andre praktiske valg er utrolig viktig. Hva jeg gjør er en stor del av livet mitt, men jeg er ikke det jeg gjør.

Viktigere enn alle de utenforstående valgene er å bestemme seg for hvem man vil være. Hva slags person ønsker jeg å være gjennom livet mitt, uavhengig av hvilke omstendigheter jeg befinner meg i?

Jeg for min del har valg at jeg vil være en person som heier på andre. Jeg vil være en som elsker menneskene rundt meg og gjør alt jeg blir betrodd så bra jeg overhode kan.

Det er ikke slik at valgene velger seg selv så lenge man vet hvem man vil være, men de er i hvert fall lettere å håntere fordi man har et sterkt utgangspunkt å velge utifra. Samtidig betyr det ikke så mye om jeg velger bort noe i mot noe annet, fordi det jeg gjør, eller hvor jeg er forteller meg ikke hvem jeg er.
Så; hvem vil du være?

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

