comment 0

alt du trenger er K-ordet.

Kjærlighet.

Hva betry det?

Kjær-lig-het.

Det er bare tre stavelser, men meningen som ligger bak de sorte bokstavene bærer mye mer tyngde enn som så.

Men hva? Hva innebærer dette 10 bokstavsordet?

På engelsk er det bare 4 bokstaver. Love. Tenk at 4 bokstaver kan representere et hav av betydning. Ubegripelig.

Kjærlighet.

Love.

Amor.

Lief.

Maite.

사랑

Dragoste.

Lieben.

Rakkaus.

Wrth eu bodd.

любить

Suka.

Kjærlighet.

Det kan sies på så mange måter, men det bærer samme med seg hvorenn du er i verden. Utrykket for takknemlighet over at man får kjenne dem man deler det med.

Hele livet kommer jeg til å leve i undring over hva som menes med denne lyden som yttres i form av et ord. Hva er det vi prøver å formiddle? Hva er det vi egentlig sier?

Jeg har en yndlingsbok. Det vil si det er mange bøker, men de er alle samlet i ett bind. I dette biblioteket av bøker som utgjør yndlingsboken min finnes det noen ord som hjelper dette svevende deilige uttrykket kjærlighet å uttrykke sin betydning. Det er blant annet 10 forskjellige uttrykk som man kan si representerer de 10 bokstavene vi finner i vårt norske ord for dette uttrykket. Det første er:

1//å lytte….

….uten å forstyrre.

<Ordspråkene 18>

2//å snakke….

…..uten å anklage.

<Jakob 1:19>

3//å gi….

…..uten å spare.

<Ordspråkene 21:26>

4//å be…

….uten å stoppe.

<Kollosserne 1:9>

5//å svare…

….uten å krangle.

<Orspråkene 17:1>

6//å dele….

….uten å late som.

<Efeserne 4:15>

7//å nyte….

….uten å klage.

<Filipperne 4:15>

8//å stole på….

…uten å råkkes.

<1 Korinterne 13:7>

9//å tilgi…

….uten å straffe.

<Kollosserne 3:13>

10//å love….

….uten å glemme.

<Ordspråkene 13:12>

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

