comments 3

«Speil, speil på veggen der…»

Jeg kan ofte se på verden og menneskene som fyller den og tenke ”hvorfor er det ikke slik”, ”det burde gjøres sånn”, ”dette burde være annerledes”. Elsker vi ikke de menneskene som kritiserer alt og sier at det bør forandres på? Nei, egentlig er de som sier ”det kan jeg forandre på” bedre likt.

Bibelen forteller oss at man før må ta ut bjelken i sitt eget øye før man kan ta kvisten ut av sin brors (Matt 7:5). Hvorfor tror du vi liker de menneskene som sier ”det kan jeg endre” bedre enn de som kritiserer for så å gå? Godt spørsmål?

Hvilket ord tenker du på om jeg nevner ordet ”våpen”? De fleste av oss ville sagt ord som er negativt ladet; drap, krig, fiender osv. Betyr det at våpenet i seg selv er ondt? Nei, ingen våpen kan gjøre noe på egenhånd (la oss alle be den teknologien aldri kommer), det er i noens hender det blir farlig. Det er når noen tar dumme valg det våpen blir farlig. Hva har det med noen av dette?

Vi lever i en verden hvor alle er mestere på å skylde på andre. Noen har kanskje sett videoklippet som har en karakter som sier ”skylde på andre, problemet løst!” Det er slik vår verden tenker. Om man bare finner noen eller noe å skylde på er alt greit. Man kan til og med få lettere straff i en rettssak om det bevises at den skyldige ikke var mentalt tilstede i gjerningsøyeblikket. Jeg kritiserer ikke i det hele tatt rettsystemet vårt, men hedrer de som holder ro og orden i vårt fantastisk velsignede land. Likevel er alle mennesker ansvarlige for sine egne valg. Du er ansvarlig for de valgene du tar. Det betyr ikke at det ikke er lov å dumme seg noen ganger, alle gjør det, men ikke skyld på omstendighetene, voks.

Det er litt rart at jeg har postet denne sangen på bloggen min for jeg er ikke så veldig fan av Michal Jackson, men jeg ble grepet av teksten i denne sangen. ”I’m starting with the man in the mirror. I’m asking him to change his ways. No message could have been any clearer. If you want to make the world a better place; take a look at yourself and make a change.”  Den eneste måten du kommer til å ha suksess i område av forandring er om det begynner med deg selv. Om man snur fokus fra ”kvisten i din brors øye” og ”det bør forandres” til ”bjelken i mitt eget øye” og ”det kan jeg forandre på” kommer vi til å nå lengre i livet enn vi noen gang kunne drømme om. Du kommer aldri til å heve deg over omstendigheter om du skylder på dem, du må heller bruke dem som et trinn å trø på for å komme til neste nivå. Life is a choice; and it’s all yours!

Follow annkajenssen on Twitter

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

3 Comments

  1. konge!!! talte om akkurat det forrige fredag på soldiers:) du er rå annka. blir konge å treffe dere der nede:)

  2. bec

    wow annks! i love your thoughts on life. You are such an amazing girl, and i really do miss you. can’t wait to see you guys! just keep pouring your heart out – we are all learning something.

    love bec

  3. Marthe J

    Hey! du har en veldig fin blogg, gleder meg til å lese flere innlegg! venter i spenning:-)

Legg igjen en kommentar

