comment 0

En stk Gud takk!

Har du Gud i boks? Jeg mener ikke bokstavelig talt at du har en eller annen dum statue nedi en liten eske. Nei, spørsmålet er om du putter Gud i bås? Prøver du ramme Gud innenfor din forståelsesramme?

Jeg er «guilty as charged» her. Jeg har vært kristen hele livet, altså vokst opp i en kristen familie som alltid har vært aktiv i en menighet. Det vil si at jeg så lenge jeg kan huske har blitt inprentet med bibelfortellinger via fnallelograf, sanger og taler. Nesten hver søndag så lenge jeg har levd har gått med til å være på møtet i en menighet. Som du sikkert skjønner har jeg hørt mange taler og ting om Gud. Jeg gir ikke menigheten skylden for at jeg har satt Gud i bås, men noe i meg, fordi Gud alltid har vært så kjent i mitt liv, har fornftig nok stengt Ham inne der jeg mener Han passer best.

Det høres kanskje dumt ut, men jo eldre jeg blir og jo mer jeg ser av forskjellige ting som skjer med kristne rundt forbi i verden, jo mer faller veggene å båsen ned. Kanskje det hele er en prossess som finner sted når man begynner for fult å innta de voksnes rekker, jeg vet ikke. Noe jeg vet er at jeg ikke klarer forstå, forklare eller putte Gud i en boks lengre. Han får ikke plass.

Gud skapte oss med forståelse, samtidig forstår vi ikke nok til å kunne forstå Guds veier. «Som Himmelen er høyere enn jorden er Mine veier høyere enn deres veier og Mine tanker høyere enn deres tanker» står det i Jesaja 55:9. Vi kan ikke forstå Gud, det eneste vi kan forstå er at Gud er kjærlighet og at Han elsker oss høyere enn noe annet.

Jeg snakker ofte med mennesker som er realister. De må ha teorier og aller helst beviser på alt. Jeg har selv hatt fysikk på skolen, men i motsetning til mange andre fysikere og realister ser jeg ut ifra fysikk faget hvor mye større Gud er enn det jeg klarer å tenke meg til. Tenk at alt som bevises av formler og hypoteser har Han skapt. Helt perfekt er det hele. Men ofte bruker vi formler og hypoteser som bevis mot Gud. Vi sier vi selv fant svaert i stede for å gi Ham ære som skapte svaret. Jeg mener ikke det er galt å stille spørsmål ved ting, tvert imot. Det er viktig å finne ut hva man tror på. Samtidig bør man også kunne åpne øynene for det faktum at tro handler om «overbevisning om det man ikke ser» (Hebreerne 11:1).

Så kanskje på grunn av all forvirring og mangel på forståelse kan vi klare å slippe Gud ut av boksen. Han er større enn det vi klarer å fatte.

«I kinda feel like I don’t know anything, except the one thing. If we can just understand the one thing, then maybe that’s all we need to do. I don’t know»  Sier Joel Houston på en av trailerene til «The I-Heart Film: We’re all in this together» som handler om at Guds kjærlighet trenger å bli spred til denne verden. Alle forstår kjærlighet. Man trenger ikke kunne samme språk for å formidle omtanke og kjærlighet til andre mennesker. Om Gud er kjærlighet er det da Han vi formidler gjennom det å strekke ut en hånd til andre. Kanskje det er alt vi trenger til syvende og sist, det å tro på kjærlighet og handle på det.

Tørr du tro og slippe Gud ut av boksen?
Follow annkajenssen on Twitter

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

