comments 2

«I am not forgotten»

Jeg griner ikke lett, men tirsdag kveld ble en tårevåt aften for min del. Som jeg skrev i en tidligere post er det ofte man har feil perspektiv på ting. Man ser kun saken fra sin egen synsvinkel og glemmer å ta en titt på hvordan andre kan se på det samme.

Jeg har hørt mye om fattigdom, mennesker som har det vanskeligere enn meg selv og nøden Afrika opplever. Man har utsagn som: «tenk på fattige barn i Afrika», som ofte blir brukt om man ikke spiser opp maten sin. TV spyr ut nyheter om hvor ille tilstanden er og organsisasjoner som Plan, Redd Barna, CompassionArt med flere sender reklamer for å få større bevisthet rundt at andre i verden ikke har det like godt som oss. Vi ser stadig barn med hullete klær og fluer i øynene, krigsherjede og støvete byer og mennesker med oppblåste mager som stirrer på deg gjennom skjermen. Men hva gjør vi?

Etter hvert som jeg har blitt eldre har jeg klart å få et større perspektiv på livet og jorden vi lever i. Mye grunnet globaliseringen som vi alle snakker så kjært om. Jeg har lært at jorden ikke roterer rundt min eksistens, men at det faktisk finnes flere mennesker her. Samtidig har jeg utrolig lett for å glemme. Glemme det store perspektivet og de sultne ansiktene jeg har sett på skjermen jeg ser på fra komforten av vår digre og deilige sofa. Jeg glemmer at alle ikke er like heldige som meg. De gangene jeg faktisk kommer på hvor velsignet jeg er takker jeg Gud for alt jeg har, men glemmer å sende opp en bønn for de som fikk meg til å forstå min velsignelse.

Tirsdag kveld fikk jeg igjen opp øynene og perspektivet mitt på denne store jordkloden som jeg deler med så mange. Bare denne gangen var det annerledes. Jeg så ikke triste ansikt som desperat skrek etter min hjelp. Jeg så ikke utsultede mødre som ikke viste hvordan de skulle fø barna sine. Jeg så ikke sorg, hat eller smerte. Tirsdag kveld, den 1.juni opplevde jeg noe som fikk tårekanalene mine til å velle over av tårer; jeg opplevde glede, fred, kjærlighet og håp fra de som har mest grunn av alle å føle det motsatte.

Mens jeg satt på en stol bak i lokalet av menigheten min og hørte på gladtonene som kom ut av munnen på barn som har mistet begge foreldrene sine i krig eller aids, oppdaget jeg hvor egoistisk og selvsentrert jeg er. Watoto childrens choir lærte meg at selv om man møter de største utfordringene og tror at ALT håp er ute, så ser Gud meg. Disse barna som tilsynelatende har mistet ALT, har likevel funnet det viktigste av alt: «I am not forgotten, I am not forgotten, I am not forgotten. God knows my name!»

Jeg har ikke lenger dårlig samvittighet og det er ikke det som kommer til å lede meg til å hjelpe. Nei, nå føler jeg kun en glede over at det finnes mennesker som har lagt ned sitt liv for at barn og voksne i Afrika skal få vite at det finnes En som ikke har glemt dem. Det finnes En som elsker dem. Det finnes En som ønsker å være en del av deres liv og hjelpe dem til å bli alt hva de kan bli. Jeg trenger ikke lenger prøve å fortrenge den dårlige samvittigheten eller kun velge å se verden fra mitt perspektiv, Watoto childrens choir har åpnet øynene mine for hva min hjelp kan bety. Det gir meg lyst til å bety en forskjell for dem som ikke har noenting. Det gir meg lyst et verktøy som Gud kan bruke i Hans plan om å gjenopprette Afrikas verdighet.

Her kan du se en film fra Watoto childrens choir’s besøk i Oasen Bibelsenter og høre hvor mye Watoto har betyd for dem.

Mer info om Watotos arbeid i Uganda på www.watoto.com.

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

2 Comments

Legg igjen en kommentar

