comment 0

<3

Det skjer utrolig mye i en menneskekropp. Selv om man siler vekk alt det fysiske så sitter man igjen med en hel haug av mentale ting som foregår inni oss. Mennesker er komplekse. Bare ved å tenke over det forstår jeg bedre hvilken mektig og utrolig Gud jeg tror på. Alt dette kan virkelig ikke være en tilfeldighet.

Kanskje den mest inviklede og kompleksede delen av et menneske er hjertet. Jeg har aldri prøvd å sette meg inn på dypet av hvordan vårt fysiske hjerte fungerer, men ut i fra flere egenopplevde erfaringer begynner jeg å forstå hvor kompleks og multifunksjonelt et hjerte er på det psykiske/mentale planet. Man føler alle mulige følelser i løpet av et liv med hjertet; glede, sorg, sinne, bitterhet, kjærlighet, lykke osv.

Mange sier at roten til all onskap er penger. Det er jeg ikke enig i. Om penger i det hele tatt er roten til onskap så må det være kjærligheten folk har for penger som er utløselsesfaktoren. Alle følelsene vi føler og kjenner på i oss er med på å bestemme hvilke valg vi tar og hvor livet vårt tar veien. Det å slippe inn kjærlighet for penger eller andre matrealistiske og jordiske ting, det å la sorg bli til bitterhet og irritasjon bli til hat, det å knytte sin lykke til mennesker eller opplevelser. Alle disse tingene gjør at hjertet vårt blir stadig mørkere og følelsene våre får ta kontroll over hjertet.

Følelesene våres kan ikke alltid stoles på. Jeg sier ikke dette for at du skal betvile all form for kjærlighet, glede, fred eller lykke. Heller ikke for å beskylde deg for at du føler sorg, bitterhet eller hat. Nei, jeg sier det for å fortelle deg at du ikke alltid må høre på følelsene du har, de forteller ikke alltid sannheten.

Jeg bestemte meg for lenge siden, etter mamma var død og jeg hadde blitt helbredet fra alle psykiske sår at jeg ikke skulle la meg styre av følelsene mine, men heller «Bevare mitt hjerte fremfor alt jeg bevarer, for livet utgår fra det», som Salomo skriver så vist i Ordspråkene. Jeg vil gi hjertet mitt til Gud. Jeg vil sette mitt håp, min lit og min lykke i Ham. Han vil kun det beste for meg, derfor er jeg ikke redd et sekund for å alltid ta det valget å gi mitt hjerte og mine følelser fullstendig til Ham. Om det er en dag (de dagene kommer ofte) hvor jeg føler en hel haug med følelser, forteller jeg det til Gud og jobber aktivt mot å gi alt til Ham. «Alt samvirker til det gode for dem som elsker Herre» (Romerne 8:28)

Bevar hjertet ditt!

Anbefaler også ukens ord fra Soldiers ungdomsarbeidet her som handler om det samme.
Follow annkajenssen on Twitter

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

