comment 1

B-gjengen

Jeg tar meg selv ofte i å kun vurdere saker og ting fra kun min synsvinkel. I stede for å prøve å se hendelser fra flere ståsteder, bryr jeg meg mest om min oppfatning av tingenes tilstand. For meg gjelder det mennesker også. Jeg har så utrolig lett for å dømme folk etter det jeg ser. Eller om jeg ikke dømmer dem så er oppfatningene og tankene jeg har om dem kun basert på mine synspunkt.

Det verste er vel egentlig at jeg selv ikke vil at andre skal gjøre det mot meg. Jeg vil de skal se hele sannheten om meg, og ikke bare få med seg det ene intrykket de fikk den eneste gangen de møtte meg. Det er i hvert fall tilfellet om jeg føler jeg ikke fikk vist mine beste sider. Selv om jeg tenker slik om meg selv og andres oppfatninger av meg har jeg så utrolig lett for å falle i den fellen at det er jeg som lager meg en mening om andre basert på det jeg opplever med dem. Urettferdig?

Fordi jeg har denne svakheten blir jeg ofte overrasket over andre. Samtidig som jeg skaper meg et bilde eller dømmer folk etter det jeg ser eller opplever med dem er jeg også en person som liker å ta dypdykk inn i hjertene til andre. Ofte i form av spørsmål som «hva tenker du på?», «har du det bra i hjertet?» eller «hva drømmer du om?». Det jeg finner i disse dypdykkene slår meg ofte i trynet. Noe jeg har svært godt av. Plutselig faller alle oppfatninger jeg kan ha hatt om personen og jeg blir flau over meg selv.

For en tid tilbake fikk jeg et slikt slag i trynet. Jeg satt å pratet med Bestemoren og Bestefaren min, foreldrene til mamma. Vi snakket om gamledager, krigen og livet de hadde levd. De fortalte meg om mammas barndom, som de har gjort så mange ganger før, men noe grep meg denne dagen som jeg ikke har sett tidligere. Deres styrke gjennom alt.

Jeg kommer fra en herlig frelst slekt. Alle på min mors side er aktive i forskjellige menigheter på sørlandet og fleste parten av dem har lederposisjoner. De har sterke forhold til Gud og setter Ham i sentrum for livet sitt og familiene sine. Wow, tenkte jeg plutselig der jeg satt sammen med de to menneskene som har født denne familien frem. For en styrke og lidenskap for Guds familie de har hatt gjennom alle disse årene. De har fostret opp tre flotte barn som alle står støtt sammen med sine familier i troen. De har alle fått barn igjen som er personlige kristne og elsker Jesus. Wow!

Mitt i huset til mine besteforeldre (som jeg kaller B-gjengen for kort fordi det er B-estemor og B-estefar, hehe) som jeg har tilbrakt mangfoldige timer og dager i løpet av livet. Jeg har lekt der, slappet av der, spist (mer enn nok mat) der, hatt det gøy der, vært i selskaper og hørt på dem begge fortelle sine spennende historier der. I dette kjente huset fikk jeg et mektig slag i trynet eller en øyeåpner om du vil da plutselig den andre siden av saken, som jeg ikke hadde sett før, ble vist meg. De er ikke bare mine besteforeldre, de er to mennesker som har stått støtt gjennom både opp og nedturer, gleder og sorger. Ikke nok med at de har stått støtt, de har seiret! De har fortsatt troen på Jesus i god behold og har klart å føre den videre til barna sine. De har fostret opp en hel gjeng med «historymakers». Disse menneskene er virkelig bra og jeg får lov til å være deres barnebarn. Priviligert kaller man det.

Så ikke døm eller skap oppfatninger av folk kun ut i fra ditt perspektiv, spør Gud om hvordan Han ser på dem. Du kommer til å bli overrasket over hvor «trangsynt» du er. ;)

Vær velsinget!!
Follow annkajenssen on Twitter

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

1 Comment so far

Legg igjen en kommentar

