comment 0

I am responsable!

«Now that I have seen, I am responsable» synger Brooke Fraser i denne sangen. Jeg kom just hjem fra en misjonstur som fant sted i Polen. Vi var 30 stykker (mine herlige 20 tentro elver + 10 ledere) som satte kursen mot ukjent land for litt mer enn en uke siden. Det vi møtte i Polen gav intrykk jeg aldri kommer til å glemme. Vi besøkte fattige familier og hadde møter i forskjellige landsbyer i regi av Euromission, noe som merket oss alle for livet.

En av familiene vi besøkte bodde i hva jeg ville kalle et hønse hus, men vi nordmen ville nok ikke latt høns bo i et hus på denne størrelsen en gang. De hadde to rom, kjøkken og stue/soverom som familien på fem delte på. Moren fortalte tolken vår at hun ikke var sikker på hvordan de alle hadde overlevd vinteren, for det første hadde det vært umåtelig kaldt og i tillegg hadde de ikke hatt nok penger til mat. Mens vi satt i dette lille kottet av et hus, tenkte jeg på min luksus bolig i Norge og ble rett og slett flau. Jeg bor i et stort hus, hvor jeg til og med har egen leilighet. Når det blir kalt om vinteren setter jeg på en ekstra ovn. Er jeg sulten er Kiwi min nærmeste nabo. Jeg likte heller ikke vinteren vi just har var gjennom, men den største grunnen var at jeg alltid måtte skuffe så lenge for å få ut bilen min. Wow, jeg trenger nytt perspektiv på livet.

Vi vestlige borgere er så UTROLIG heldige! Men hva gjør vi med det?

Nå som jeg har sett, er jeg ansvarlig. Jeg kan ikke lenger leve som om ikke det finnes fattige mennesker i verden. Jeg må leve som jeg vet det. Og det må du også. Om du ikke har besøkt nøden har du sett den på TV eller internett. Vi lever i en verden som lider og vi vet om det. Hva gjør vi med det?

I Matteus 25:40 står det «Det dere gjør mot en av mine minste små, det gjør dere mot meg.» Dette verset kan snus to veier; det gode vi gjør mot de som ikke har det så bra gjør vi mot Gud. Det er ofte det vi tenker når vi leser dette verset eller hører det fra taler stolen. Men det står også her; det gode vi lar være å gjøre, lar vi også være å gjøre mot Han som er verdig ALT vi har.

Vi har det for godt til å se på nøden i verden uten å reagere. Om du er egoistisk nok til å ikke ville gjøre det for dine medmennesker, gjør det for Gud.  «Now that I have seen, I am responable!»

Follow annkajenssen on Twitter

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

