comment 0

The climb

Har du vært på klatretur noen gang? Jeg har aldri. Det vil si jeg har aldri klatret på et ekte steinete fjell, men de «usynlige» fjellene har jeg klatret mange av.

Livet er litt som Ronan Keating synger i en sang «Life is a rollercoster, you just have to ride it.» Man trenger ikke ha levd her på jorden lenge før man oppdager at livet har sine «ups and downs», det vender ofte i forskjellige retninger og det innebærer mye «klatring». Vi mennesker liker å ha det bra. Vi elsker å kose oss, slappe av med det vi gjør og nyte livet, men det er ikke alltid det vi får på menyen når en ny dag kommer sigende. Vi kan møte vanskeligheter om hverandre til vi blir helt utmattet å ikke aner hva det neste steget vi tar vil bringe. Livet er uforutsigbart.

Jeg tror på en Gud som «Er i går og i dag den samme, ja til evig tid» (Hebreerne 13:8) Samtidig har jeg opplevd at selv om jeg tror på en slik Gud møter jeg på forskjellige motbakker i livet mitt. Bakker som kan være bratte som fjell, hvor den eneste muligheten til å komme seg over er å finne frem klatreutstyret for så å ta seg en tur.

«Hvorfor må jeg i gjennom alle disse motbakkene? Kan ikke Gud, om Han er Allmektig fjerne dem?» Jo, det kunne Han gjort. Det er ikke no problem, men Han vil ikke. «Er Gud ond?» Nop, Gud er bare god. Det er akkurat på grunn av det at Han lar oss klatre disse fjellene. Han vet hva som er best for oss, Hans veier er ikke våre veier, Han ser det store bilde mens vi bare ser stykkevist og delt. «Er det Gud som lar onde ting skje i livet mitt?» Nei, aldeles ikke. Men «Alt virker til gode for de som elsker Ham.» (Romerne 8:28) Grunnen til at Gud ikke fjerner fjellene som vi støter på er at vi vokser av å klatre dem. Vi bygger «muskler», får større tillitt til Gud når vi ser at Han ikke forlater oss når det stormer som værst og motbakkene leder oss inn i det livet som er det beste for oss.

Vanskelig å forstå?

Gud elsker deg. Han vil kun det ALLER beste for deg. Han ønsker at du skal få det beste livet du noen sinne kunne drømme om, og Han vet hvilke fjell som må bestiges for å komme dit. Det hadde vært utrolig kjedelig om dine foreldre aldri lærte deg å gå fordi du satt deg på baken de første gangene du prøvde og da tenkte de at, nei dette blir for tøft for barnet. Vi trenger utfordringer(/motbakker/fjell) for å vokse oss sterke og bli alt det vi har mulighet til å bli. Kanskje til og med fjellet du har overvunnet kan bli til velsignelse for noen andre.

Livet er en klatretur. Og når man har besteget det ene fjellet, kommer det neste til syne. Men det betyr ikke at livet vårt er en konstant kamp. Om du har Gud med på laget vil Han aldri forlate deg. Han kommer til å bære deg gjennom de etappene som er tyngst. Om man tar Gud med seg på klatreturen kan du til og med glede deg og være full av fred. Du kan rett og slett kose deg mens du går gjennom livet med Gud. Han har utrolig lyst til å gå med deg. (Anbefaler at du leser denne linken.)
Follow annkajenssen on Twitter
P.S. Når studenter får har en prøve er læreren stille. Føles Gud stille, kanskje Han gir deg en prøve! ;)

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

