comments 4

It’s all about LOVE.

«Wow, klisje» tenker du. Kanskje det, men er ikke det en indikator på at det er viktig og at folk flest er opptatt av det? Jeg har just lest ferdig en bok som egentlig ikke passet for meg i det hele tatt. Hadde det ikke vært for at jeg tror denne boken kan være behjelpelig for UTROLIG mange (inkludert meg selv om noen år), ville jeg nok heller holdt denne informasjonen for meg selv. Så snill som jeg er velger jeg å dele denne litt pinelige hendelsen for å informere deg. Vel, jeg har just lest ferdig «De fem kjærlighetsspråk» av Gary Chapman. Denne boken handler om å finne ut sitt eget og andres (helst din ektefelles, derfor litt urelevant for meg foreløpig, men kjekt å vite =P) kjærlighetsspråk. Hvordan snakker du kjærlighet? Hvordan snakker andre kjærlighet? Snakker vi et språk andre kan forstå?

Etter utallige utgreielser om hvordan forskjellige mennesker kommuniserer kjærlighet deler Chapman en interresant detalj. Som man ser gjennom boken er det ikke opplagt hvilket av de fem kjærlighetsspråkene en person snakker, men det er ikke så vanskelig å oppdage om man legger merke til deres egen måte å vise kjærlighet på. De som liker å gjøre snille og hjelpsome ting for andre, ville mest sannsynlig satt pris på å bli hjulpet tilbake.

Betyr dette at «it’s all about love»? Ja, det gjør det. Alle mennesker har en «love tank» inni seg som de trenger å fylle. Vi har alle hørt at om babyer ikke får kjærlighet de første årene i sitt liv dør de. Men det stopper ikke der. Det er kanskje ikke fysisk dødelig å ikke motta kjærlighet, men det kan drepe deg psykisk. Om du ikke føler deg elsket av foreldrene dine prøver du å finne venner eller kjærester som kan fylle tanken din. Om du ikke føler deg elsket av ektefellen din, skiller mange seg eller søker kjærlighet utenfor ekteskapet. Om du ikke føler deg godtatt av vennene dine, finner du noen andre som kan sette pris på deg. «It’ all about LOVE.»

Ofte skyldes det at du ikke føler deg elsket at noen snakker til deg på feil kjærlighetsspråk. Det taler igjen om at de som skal og bør vise deg kjærlighet ikke tar seg tid til å finne ut hva som taler høyest «jeg er glad i deg» i dine ører. Det finnes utallige mennesker som er full av skuffelse, bitterhet, sinne, sår og hat fordi de ikke har følt seg elsket. Kanskje du er en av dem.

Det første du skal vite det er at Gud ELSKER deg. Han skapte deg, fordi Han ønsket å være sammen med deg. Han elsker å se at du har det bra, at du gleder deg og fryder deg. Han sendte til og med Sin eneste Sønn i døden for at dere to kunne få muligheten til å tilbringe evigheten sammen. Gud ELSKER deg. Du er Hans øyensten.

Det andre du skal vite er at det finnes håp, men det kan koste deg litt. I en tidligere post skrev jeg «det er i motbakke det går oppover». Det gjelder for kjærlighet også. «De fem kjærlighetsspråk» snakker om igjen og igjen at det å elske krever tid, energi og krefter. Men det betyr ikke at du blir fullstendig tappet og tom av å prøve å vise noen kjærlighet. Det betyr bare at det du legger krefter ned i og som krever litt tid av deg er den beste måten å vise noen andre at du er glad i dem. Samtidig som det koster deg noe og det ikke alltid er lett å lære seg å vise kjærlighet kommer det til å gi det utrolig mye energi og overskudd tilbake. «Den største glede en kan ha, er å gjøre andre glad».

Vi trenger å forstå at «it’s all about love». Du som føler at din «love tank» er full og god trenger å øse den kjærligheten videre til andre. I en verden som er full av mennesker som er skuffet over menneskene rundt seg fordi de ikke føler seg elsket, trenger vi å tilby en hjelpende hånd. Strekke ut armen og gi av den kjærligheten som vi har fått. Alle har fått kjærlighet, om du føler deg skuffet av menneskene rundt deg så elsker Gud deg uansett. Det kan være vanskeligere å gi noe til andre man ikke føler man selv har fått motta, men velsignelsene kommer til å gjøre at du selv vil føle seg elsket og satt pris på fordi du valgte å gi av deg selv først.

It’s all about LOVE. So pay it forward.

Follow annkajenssen on Twitter

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

4 Comments

Legg igjen en kommentar

