comments 4

Mamma, kjærlighet og boller…

Nå er trippeldagen over. Morsdag, Valentines dag og fastelavens søndag er forbi for denne gang og vil ikke møte oss igjen før til neste år. Mange tanker dukker opp på disse spesielle høytidene, og når de alle sammen dukker opp på samme dato kan følelsene bli overvelmene.

«And single-awareness day is over. Tomorrow is bound to be less awkward.» twittret en da 14. februar var på vei over i 15. Dagen som skal feire kjærligheten og forhold, kan ende opp med pinligheter for de kjærligheten ikke har blomstret for enda. La oss derfor heller gjøre Valentins dagen om til en dag som handler om kjærligheten for medmenneskene våre. Ikke bare de man er i et forhold med, men venner og bekjente. La oss bruke 14. februar til å sette ekstra pris på hverandre og spre litt kjærlighet.

Morsdag inntraff også på 14.februar i år. Denne dagen er til for å hedre mor for den fantastiske innsatsen hun gjør for familien sin. En viktig dag som bør utnyttes. Men akkurat som Valentins dagen setter noen på utsiden, gjør morsdag også det. Jeg er takknemelig for at all bitterhet er bort. All smerte har blitt vasket vekk. Sorgens lenker har blitt brutt og jeg er fullstendig fri. Jeg er takknemelig fordi for tre og et halvt år siden ble jeg fratatt muligheten til å feire morsdag. Mamma døde. Hedigvis har jeg Jesus som har satt meg fri fra all fortvilelse og sorg. Men ikke alle har hatt den muligheten. Ikke alle har klart å bli satt fri fra smerten som medfører tap av ens egen mor.

Valentins dagen og morsdag har flere ting til felles, de får frem det beste og det verste i folk. De inkluderer og ekskluderer. De skaper samhold og de splitter. Det er hode til de som står på utsiden hvor de verste slagene blir ført. Er man inkludert i disse dagene, ved at man har noe å feire, blir gleden stor. For dem som mangler mamma eller en kjær å feire kan dagen som var ment for glede og kjærlighet bli temmelig trist og dyster.

Derfor er det viktig at vi utnytter Valentins dag og morsdags  fulle potensiale. Alle har venner og mennesker rundt seg som man setter pris på. Hvorfor ikke gi dem en blomst, en kake, litt sjokolade eller et kort for å utrykke at man setter pris på dem. Hvem har bestemt at Valentins dag kun er for par. Ikke St. Valentinus i hvert fall. Alle er «åndelig mødre» som det heter på kristent. Alle blir sett opp til av noen, og betyr noe for de som er mindre enn seg. Hvorfor ikke hedre rollemodellene, samtidig som vi setter ekstra stor pris på dem som har sine egne barn de må ta i tu med hver dag.

Når det gjelder fastelaven er det ikke mange som kan bli holdt utenfor. Heldigvis. Om du bare sjekker om noen av de inbutte til bollefesten har syliaki eller andre alergier som må tas hensyn til i bakingen, så er du safe.

Vi har alle en hel del kjærlighet å gi, ikke spar på den. «Pay it forward!»
Follow annkajenssen on Twitter

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

4 Comments

  1. tante Mia

    Kjære deg! Fantastisk rørende og flott å lese det du skriver her. Det falt endel tårer underveis, sterk lesning!! Stolt av å være tanta di ;) glad i deg! Klemmer

Legg igjen en kommentar

