comment 0

Du er du og du duger!

Vi mennesker har en utrolig evne til å se ned på oss selv. Spesielt vi nordmenn er eksperter på å følge jantelovens 10 bud. «Du skal ikke tro at du er noe.» «Du skal ikke tro at du duger til noe.» «Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.» Vi ser på verden rundt oss og sammenlikner oss med alle andre. «Hun er så mye penere enn meg.» «Se hvor sterk han er, så sterk kommer jeg aldri til å bli.» «Alle er så mye flinkere enn meg, så jeg kommer aldri til å få meg jobben jeg drømmer om.» «Hva kan vel lille meg bidra med i denne store verden?»

Takk Gud for de som fant opp anti-janteloven. Den sier:

1. Du er enestående
2. Du er mere verdt enn noen kan måle.
3. Du kan noe som er spesielt for deg.
4. Du har noe å gi andre.
5. Du har gjort noe du kan være stolt av.
6. Du har store ubrukte ressurser.
7. Du duger til noe.
8. Du kan godta andre.
9. Du har evner til å forstå og lære av andre.
10. Det er noen som er glad i deg.

Om vi ser på historien finnes det mange som har valgt å tro på anti-janteloven i stede for janteloven. George var 17 år da han begynte som kartlager i USA. Han reiste over hele kontinentet for å tegne kart over landet. Etter hvert som han ble eldre, ble han meget kjent med hjemlandet sitt. Da han vervet seg i hæren fortsatte han å stige i grader på grunn av sin kunskap. Selv om, i vår tid, ingen ville ha hatt tro på at en ung gutt på 17 år kunne bety en forskjell for sin omverden, endte Gerorge, med etternavnet Washington, opp som USAs første president.

Gideon var en ung gutt som aldeles ikke hadde god selvtillitt. Da Gud kalte ham til å krige mot Israels erkefiender turte han ikke. Han kom med unskyldninger i hytt og gevær fordi han ikke trodde han kunne klare noe slikt. Denne usikre unge gutten reddet landet sitt fra sine erkefiender med kun 300 menn. (Dommernes bok 6-8)

David var bare en ussel liten saue gjeter. Han var den minste av sine brødre og av liten betydning for familien sin. Men da han  en dag skulle ut å levere niste til brødrene sine som var i krig, fant han dem i buskene og bak steiner. De var så redde at de ikke viste sine arme råd, på grunn av en diger kjempe, ved navn Goliat, som fienden hadde sluppet mot dem. David, som var sett på som liten og ubetydelig, reddet landet sitt den dagen. Han tok frem slyngen sin og kastet en stein midt mellom øynene på kjempen så han døde. (1. Samuelsbok 16-2. Samuelsbok 24)

Dette er bare noen av historiene som finnes om mennesker som har valgt å leve etter anti-janteloven i stede for å legge seg under janteloven. Vi har alle mulighet til å bryte ut av å leve bundet av janteloven. Den trenger ikke å ha makt over oss, vi må bare velge å stole på at Gud har skapt oss unike og med styrke, skjønnhet og visdom til å overvinne hva enn som måtte stå i veien for oss. Gud har gitt oss alt vi trenger for å lykkes, ikke alt vi trenger for å sitte på sidelinjen og la andre styre vårt liv. Nei, Han har lagt i oss gaver, talenter, egenskaper og interesser som gjør at hver enkelt av oss er helt enestående og uerstattelig.

DU har alt du trenger for å lykkes!
Follow annkajenssen on Twitter

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

