comments 3

Job – et forbilde!

Når livet mitt føles som det går i nedoverspiral, går humøret den veien også. Jeg er i hvert fall ikke den type menneske som går i rett i en lyktestolpe, faller over ende, for så å reise seg med et digert smil og si; «Nei, for en minneverdig og gøyall opplevelse.» Mitt utbrudd til en slik situasjon hadde liknet litt mer på dette; «Aaaaauuuuu… Herlig fred, nå kommer jeg til å få den største kulen i pannen. Jeg håper virkelig ingen så meg. Hvordan kunne jeg være så uforsiktig. Dumme, idiotiske lyktestolper som står overalt.» Jeg er av den negative typen, som må tenke meg om og gjords på for å være positiv.

Derfor har jeg fått meg et nytt forbilde. Man vil ofte prøve å bli mer lik dem man har som forbilde, derfor har jeg lagt til Job i listen på hvem jeg ønsker å bli mer lik. Hvorfor det? På grunn av hans instilling i vanskelige tider.

Job var en meget rik man. Han hadde alt en man kunne ønske seg; hus, kone, mange barn, kameler, sauer, kveg og alt annet tenkelig. Han hadde matrealistiske ting i overflod. En dag kom djevelen å skulle ta alt bort fra ham, for å prøve forholde Job hadde til Gud. En etter en kom budbærere å fortalte forferdelige nyheter om at alle barnene var døde, dyrene var stjålet eller brent opp, og huset hans var i fullstendig ruiner.

Kan du tenke deg en slik opplevesle. Den ene dagen har du alt et menneske kunne ønske seg, mens den neste blir alt borte fra deg. Hva hadde din reaksjon vært til det? Det utrolig beundringsverdige med Job er at han gjorde det motsatte av hva de aller fleste andre hadde gjort. «Han falt til jorden og tilbad.» (Job 1:20).

Hva gjør du i tider av vanskelighet? Er du som meg, blir irritert, frustrert og i dårlig humør, eller er du som Job? Jeg tror mye av grunnen til at de fleste ikke reagerer som Job gjorde, er fordi vi ikke helt forstår at uansett hvor langt nede vi kommer i humør, økonomiske kniper, eller andre kriser som slår oss, så er «INGENTING umulig for Gud» (Lukas 1:37). Om vi prøver å klatre opp av gjørmen vi har havnet i selv kommer vi ikke til å komme særlig langt (i så fall er vi tomme for krefter når vi endelig får krålt oss opp). Men om vi lener oss fullstendig over på Gud kommer Han til å føre oss ut av alle vanskeligheter vi kommer i, med seier og overskudd av energi. Det skjer kanskje ikke noe over natten, Job opplevde å miste alt i det første kapittelet av boken sin og ble ikke utfridd før i det 42 kapittlet, men Gud frir oss alltid fra det som prøver å holde oss nede om vi gir Ham kontrollen.

Rett før Job får tilbake det dobbelte av all den materielle goden han hadde mistet sier han; «Jeg erkjenner at Du kan ALT og Du kan ikke hindres i å utføre hvilken som helst plan det enn måtte være.» (Job 42:2, egen uthevelse)

Gi kontrollen til Gud! Han vet best hvordan få deg ut av knipen sterkere, visere og mer avhengig av Ham enn da du kom inn i den.

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

3 Comments

    • Tusen takk Therese! Du er så herlig! Tenk for et forbilde dere er og blir for Eline. Hun lærer tjenervillighet og overgivelse til menigheten. Dere er utrolig mye med i kafeen, men alikevel står dere på for fult hver gang. Beundringsverdig. Det er lettere å være et forbilde, når man har så mange gode forbilder rundt seg… ;)

Legg igjen en kommentar

