comment 0

Nyttårsforsett

Har du noen gang hatt ett nyttårsforsett? Det har nå i hvert fall jeg. Det har til og med rukket å bli ganske mange av dem! Jeg hører meg selv gi løfter, STORE løfter, hvert år. Men blir det noe mer enn det? Vi mennesker har veldig lett for å åpne munnen, slippe ut ord, men aldri følge dem opp. I hvert fall de menneskene som er av min type. Vi er «de-som-snakker-før-de-tenker» menneskene! Her ligger problemet. Snakk, store (ofte alt for store) ord og løfter som proklameres blir ikke automatisk sannhet. Ord må bevises i form av handlig.

Når januar snart er historie og februar nærmer seg med stormskritt finner jeg meg selv ofte i den samme posisjonen, håpløst ute av rute. Ett år, da jeg var heller ung, bestemte jeg meg for å lese hele Bibelen på ett år. Februar seilte forbi og løftet var allerede brutt. Jeg gav opp! Ett år var det vekten som skulle reduseres via spisestopp. Problemet var bare at jeg hadde fått en diger eske med toffefi rett etter jul. «En sjokolade om dagen måtte da være lov?!» Wopsi, der gikk det forsettet i vasken (som var like greit, spisestopp løser ingen problemer. Det er bare dumskap!).  Løfte etter løfte har blitt kastet ut av vinduet etter mislykkede forsøk på å holde ut. Men er det da så viktig?

Alle nyttårsforsettene jeg har hatt har gått ut på å oppnå store ting; kun for MIN egen glede! En glede jeg dog aldri har fått oppleve fordi jeg aldri har kommet meg til mars en gang uten å bryte løftet. Oki, jeg har fastslått at mine nyttårsforsett har vært temmelig meningsløse (om man ser bort fra den personlige erfaringen som faktsik har fått meg til å innse dette faktum), hva gjør vi så?

Hvorfor ikke sette nyttårsforsett som ser forbi oss selv. Forsett som kan gi oss ekte lykke og glede. Hvorfor ikke gi løfter til oss selv om å se forbi våre egne øyelokk, og ut på den verden vi lever i. Alle har en UNIK mulighet til å gjøre en forskjell i sin omverden. Det krever kun at du tar en bestemmelse om å gjøre noe. Er det ikke det et nyttårsforsett handler om, å bestemme seg for å forandre hva enn det måtte være.

Jeg for min del er lei av å gi meg selv løfter. Derfor skal jeg bruke årets nyttårsforsett til å se forbi mine egne behov eller hva som kunne vært bedre med meg, og heller gi et løfte om å bruke hver dag til å gi noen et smil om fjeset. Hvordan gjøre det, tenker du kanskje. For det første ved å bestemme meg for det, ikke bare i dag, men hver dag. For så å gjøre de små enkle tingene som får folk til å smile i hele 2010!

Hva er ditt nyttårsforsett?

Legg gjerne igjen en kommentar for å fortelle hva du har tenkt å sette deg fore for 2010. Jeg blir inspirert av å høre hva som ligger på hjertet ditt. Kanskje det til og med er noe helt konkret. Jeg vil gjerne høre om det! Vær velsignet! ;)

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

