comment 0

«DaVinci koden»

DaVinci Code

Jeg lest en artikkel om Jesus kritikk i DagenMagazinet for en stund siden hvor de nevnte denne filmen som et eksepel. Derfor fikk jeg utrolig lyst til å se den. Ikke fordi jeg er en Jesus kritikker, det vil du skjønne ut i fra hele denne siden at jeg absolutt ikke er, men andre menneskers holdninger i forhold til det jeg tror på er fasinerende. Så i går kveld satt jeg meg ned for å se denne filmen.

Det første inntrykket jeg har av filmen er at jeg forstår at den har 15 års grense, jeg ble skremt. Men det som slo meg sterkere enn en frykt var tristhet. Jeg ble faktisk utrolig lei meg. Tristheten mot dem som blir og som har blitt opp gjennom tiden fanget i konflikter og kriger som kjempes i «guds navn». Jeg fikk en følelse av skam. Plutselig skammet jeg meg over de som var kirkeledere, men som ikke hadde noe som helst forhold til Gud. Jeg skammes over de som brukte kirken og dens possisjon i samfunnet til å tilfredstille sinne egne behov.

Men den rareste følelsen av de alle fikk jeg etter jeg hadde vært på en utrolig herlig gudstjeneste i menigheten min. Jeg fikk følelsen av lettelse og glede over at kirken har mistet den maktpossisjonen i samfunnet vårt. Mange mener nok dette var en utrolig merkelig følelse å få som kristen. Vil ikke vi kristen at mennesker skal møte Jesus. JO! er svaret på det spørsmålet. Det jeg ikke vil er at mennesker skal bli overtalt, tvunget, eller gitt skyldfølelse inn i en religion hvor mennesker setter guds navn som et seil på alt de gjør uten å spør Ham først om det er Hans vilje.

Når jeg prater med mine venner, eller jeg taler på skoler eller på Soldiers så hjelper det ikke om jeg prøver  å overbevise alle om at Jesus er Veien, Sannheten ,Livet og Kjærlighet (osv). Det hjelper ingenting om jeg prøver å sette sammen alle de fineste ordene jeg vet om. Det hjelper ikke å ta kurs i kommunikasjon. Det eneste som kan få et menneske til å ta imot Jesus er ved at de opplever selv at Han rører ved de på en eller annen måte.

Derfor skammes jeg over dem som prøver å bevise Jesus, når ingen trenger dokumenter med bevis på at Jesus levde og dødde for oss, Han kan bevise seg selv om vi som kristne går ut å er Hans hender og føtter på jorden. I tillegg syntes jeg synd på dem som leiter etter motbevis på Jesus hele sitt liv, i stede for å spør Ham selv om Han finnes.

 Hva driver en person til å prøve å motbevise Jesus hele sitt liv? Jeg vet  i hvert fall at jeg heller vil bruke livet mitt på noe mer fornuftig; i stede for å leite etter de svarene jeg ikke forstår så klamrer jeg meg til de tingene jeg vet er sanne!

JESUS LEVER!

Arkivert i:Inspirasjon

About the Author

Sendt av

Heisann og hoppsann! Jeg heter Annka. For tiden jobber jeg som linjeleder for tjenestelinjen ved Lev Drammen Bibelskole og er administrasjonsansvarlig i PBU. Jeg elsker kirken og er så takknemlig for å være en del av Intro kirken. Hodet mitt bryner alltid på en tanke eller tre som jeg deler frimodig med verden gjennom min lille blogg her i den store utenomjordiske verden vi har kalt cyber space. xo

Legg igjen en kommentar

